אודות שירות משמעותי בצה"ל


 "שירות משמעותי בצה"ל" עוסק בהכנה וליווי של תלמידי י"א י"ב לקראת שירות משמעותי בצה"ל או בשירות הלאומי. שירות משמעותי הנו כל שירות שבו מביא המתגייס או המתגייסת את יכולותיהם לידי ביטוי ומנסים לתרום בכל יחידה אליה הגיעו, את המיטב. שירות משמעותי בבסיסו אינו מכוון לשירות קרבי כזה או אחר, או לשירות של תומכי לחימה ,אלא מתייחס לכל מכלול הגיוס או השירות הלאומי.

שיטת העבודה ב"שירות משמעותי בצה"ל" במסגרת אישית, כיתתית ושכבתית ומותאמת במיוחד לכל בית ספר ובית ספר על פי דרישותיו וצרכיו. חלק מהפעילויות מתקיימות בפורום שכבתי בהרצאות במליאה אשר מלוות בסרטים ממוקדים וייעודיים על הנושאים המדוברים, בשילוב סימולציות של התלמידים על פי הנושא ובמצגות מתחלפות בהתאם להרצאה.

בחלק מהפעילויות בכתות י', בה מדובר על אזרחות משמעותית ומנהיגות חינוכית, משולבים מדריכים בחלוקה לעבודה בכתות, במקביל לפעילות שכבתית במליאה של כל השכבה יחד. בכתות י"א, חלק מהפעילות מתבצע בכתות. בחלק זה נערך תרגול במבחני סימולציה לצו הראשון וחלק באולם במליאה שכבתית, שם מועברת הרצאה על חשיבות הצו הראשון, טיפים לביצוע והסבר מפורט על תהליך הגיוס ועל כל תחנה ותחנה ביום ההתייצבות.בכתות י"ב, מתקיימת רוב הפעילות במסגרת שכבתית עם חלוקה לחצאי שכבה או לבנים ובנות בתכנים מסוימים שמופיעים לאורך השנה וזאת בנוסף לפגישות אישיות בתאום מראש.

התכנים המרכזיים שמועברים בשכבות השונות :

שכבה י': 
  • אזרחות משמעותית: מה זה אומר לי ואיך אני רואה את המדינה פה והיום, האם אני חי פה כי מכריחים אותי או מבחירה חופשית, אלימות חברתית והשפעתה על הסביבה בעיקר בקרב תלמידי בתי הספר תוך כדי השקפה על החברה הישראלית כולה.
  • נתינה ממקום של קבלה: איך אני יכול לתרום ומה אני מקבל מזה ומהי התרומה לקהילה או המחויבות האישית אותה אני אמור לבצע בשנות התיכון.
  • הצבת גבולות: רשתות חברתיות והשפעתן על מעורבות בני הנוער,
  • מה היא תעודת הזהות: חובות, זכויות והאם היא תנאי הכרחי.
  • תובנות מתהליכים: תובנות מתהליכים שנמצאים במצגות ובסרטים להם נחשפים התלמידים במהלך הפעילות.
בפעילות של השכבה משולבים מחנכי השכבה. המחנכים מקבלים שלושה מערכי שיעור ייעודיים שאחד מועבר לפני הפעילות המרכזית ושניים לאחריה. בתום מערכי השיעור מתקיים מפגש עם מועצת השכבה לקביעת וכתיבת אמנה שכבתית שתוביל את השכבה בשלוש שנות התיכון.

שכבה יא' : התכנים המרכזיים בשכבת י"א מתרכזים בצו הראשון וביום המא"ה.
  • מבחני סימולציה: הילדים מבצעים מבחני סימולציה לצו הראשון ובעצם בפעם הראשונה נחשפים לסוגי המבחנים, לחץ הזמן ודרישות המערכת הצבאית ששונות מאד מדרישות בית הספר.
  • יום המא"ה: בהמשך השנה נחשפים התלמידים ליום המא"ה אותו יום מיון תעסוקתי בו הבנות והבנים הלא קרביים עוברים בשש תחנות שונות שבודקות את התאמתם לתפקידי הדרכה שונים ולתפקידים מקצועיים.
  • ליווי צמוד: לאורך כל השנה מתקיים ליווי צמוד בו מקבלים התלמידים מיילים ועדכונים על מיונים צבאיים ועל יחידות שונות, כמו כן מושם דגש על שיחות יעוץ בבית הספר או בטלפון בהן יכולים התלמידים או הוריהם או הצוות החינוכי להתייעץ לגבי נושאים שונים שקשורים לגיוס.
שכבה יב': התכנים המרכזיים בשנת י"ב שקודמת לגיוס, רבים ומגוונים,
  • המעבר מעולם אזרחי לעולם צבאי: דמות המפקד ומשמעותה בתקופת השירות הראשונה, אבדן הפרטיות וחוסר הוודאות וכיצד הם משפיעים על תהליכי קבלת ההחלטות וההתנהלות השוטפת היום יומית בתקופת הטירונות, הקורסים והמסלול.
  • המעבר מפרט לקבוצה: המעבר החד מהעולם בו חיים התלמידים כיום, בו כל אחד לעצמו, לעולם בו צריך להתחשב באחרים ומה זה אומר. לקיחת אחריות אישית שמשפיעה על הקבוצה כולה וגם על החייל הבודד. ענישה קבוצתית וענישה אישית של דמות וקרבן שמהווה "עמוד עשן", אל מול הקבוצה למען יראו וייראו.
  • שנת שירות או מכינה קדם צבאית: הצלחות, כישלונות, משמעות וחשיבות היציאה לשנת שירות או מכינה קדם צבאית בשנה שלפני הגיוס.
  • הצד המשפטי של הגיוס לצבא: ההרצאה מועברת במהלך השנה לשכבת י"ב ועוסקת בצד המשפטי של הגיוס לצבא. מעבר לעולם שבו החייל בראש וראשונה אשם ונענש בעוד באזרחות הוא זכאי עד אשר הוכחה אשמתו. הטרדה מינית, סמים ואלכוהול בראיה ששל מערכת המשפט הצבאית והחוק הצבאי ששונה ב 180 מעלות מהחוק האזרחי .
התלמידים זוכים לקשר רציף וישיר על ידי מיילים וטלפונים, למתן מענה לשאלות שעולות במהלך השנה, כמו כן מתקיימות פגישות יעוץ אישיות בתוך בית הספר, בתיאום מראש עם רכזי ומחנכי השכבה.
בנוסף מתקיימות  פגישות ייעודיות בבתי הספר בנושאי הליבה כגון שאלון העדפות – "המנילה" לבנים ולבנות ועזרה במילוי.

הערך המוסף אשר נובע מפעילות תלת שנתית או דו-שנתית, גלום בליווי הצמוד לו התלמידים בצמתי קבלת ההחלטות לקראת שירות משמעותי. זהו תהליך שמביא איתו את ההבנה מהו השירות המשמעותי לכל אחד באופן פרטני ולמדינה באופן כללי ומביא למיצוי היכולות האישיות של כל אחת ואחד מהנערים. ההכרות עם המערכת הצבאית עוד לפני הגיוס, עם תפקידים ויחידות ועם התנהלות וחוקים מקלה על התלמידים את המעבר החד לעולם הצבאי.
   

               


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה